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Bill C-36

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First Session, Forty-second Parliament,

64-65 Elizabeth II, 2015-2016

Première session, quarante-deuxième législature,

64-65 Elizabeth II, 2015-2016

HOUSE OF COMMONS OF CANADA

CHAMBRE DES COMMUNES DU CANADA

BILL C-36
An Act to amend the Statistics Act

PROJET DE LOI C-36
Loi modifiant la Loi sur la statistique

FIRST READING, December 7, 2016
PREMIÈRE LECTURE LE 7 décembre 2016

MINISTER OF INNOVATION, SCIENCE AND ECONOMIC DEVELOPMENT

MINISTRE DE L’INNOVATION, DES SCIENCES ET DU DÉVELOPPEMENT ÉCONOMIQUE

90823


RECOMMANDATION

Son Excellence le gouverneur général recommande à la Chambre des communes l’affectation de deniers publics dans les circonstances, de la manière et aux fins prévues dans une mesure intitulée « Loi modifiant la Loi sur la statistique ».

RECOMMENDATION

His Excellency the Governor General recommends to the House of Commons the appropriation of public revenue under the circumstances, in the manner and for the purposes set out in a measure entitled “An Act to amend the Statistics Act”.

SOMMAIRE

SUMMARY

Le texte modifie la Loi sur la statistique de manière à renforcer l’indépendance de Statistique Canada, notamment en prévoyant la nomination du statisticien en chef à titre inamovible et en lui attribuant les pouvoirs liés aux méthodes, procédures et opérations de Statistique Canada. Il met également en place un processus transparent dans le cadre duquel les directives sur ces méthodes, procédures et opérations ou sur les programmes statistiques sont données au statisticien en chef. Le texte établit le Conseil consultatif canadien de la statistique, n’exige plus le consentement des répondants pour transférer les données du recensement à Bibliothèque et Archives Canada et supprime la peine d’emprisonnement imposée aux répondants pour une infraction. Enfin, il modifie certaines dispositions de la Loi afin d’en moderniser le libellé de façon à mieux refléter les pratiques actuelles en matière de collecte de renseignements.

This enactment amends the Statistics Act to strengthen the independence of Statistics Canada, including by providing for the appointment of the Chief Statistician to hold office during good behaviour and by assigning to the Chief Statistician the powers related to methods, procedures and operations of Statistics Canada. It also establishes a transparent process to issue directives to the Chief Statistician concerning those methods, procedures and operations or the statistical programs. In addition, it establishes the Canadian Statistics Advisory Council, no longer requires the consent of respondents to transfer their Census information to Library and Archives Canada and repeals imprisonment as a penalty for any offence committed by a respondent. Finally, it amends certain provisions by modernizing the language of the Act to better reflect current methods of collecting statistical information.

Available on the House of Commons website at the following address:
www.ourcommons.ca
Disponible sur le site Web de la Chambre des communes à l’adresse suivante :
www.noscommunes.ca


1st Session, 42nd Parliament,

64-65 Elizabeth II, 2015-2016

1re session, 42e législature,

64-65 Elizabeth II, 2015-2016

HOUSE OF COMMONS OF CANADA

CHAMBRE DES COMMUNES DU CANADA

BILL C-36

PROJET DE LOI C-36

An Act to amend the Statistics Act

Loi modifiant la Loi sur la statistique

Sa Majesté, sur l’avis et avec le consentement du Sénat et de la Chambre des communes du Canada, édicte :

Her Majesty, by and with the advice and consent of the Senate and House of Commons of Canada, enacts as follows:

L.‍R.‍, ch. S-19

R.‍S.‍, c. S-19

Loi sur la statistique

Statistics Act

Modification de la loi

Amendments to the Act

1L’article 2 de la Loi sur la statistique est modifié par adjonction, selon l’ordre alphabétique, de ce qui suit :

1Section 2 of the Statistics Act is amended by adding the following in alphabetical order:

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renseignement identificateur Tout renseignement qui permet d’identifier un particulier, une entreprise ou une organisation. (identifying information)

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identifying information means any information that makes it possible to identify an individual person, business or organization; (renseignement identificateur)

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2L’article 4 de la même loi est remplacé par ce qui suit :

2Section 4 of the Act is replaced by the following:

Statisticien en chef
Chief Statistician

4(1)Le gouverneur en conseil Insertion start nomme Insertion end le statisticien en chef du Canada; celui-ci est Insertion start l’administrateur général de Statistique Canada Insertion end .

4(1)The Governor in Council Insertion start shall Insertion end appoint the Chief Statistician of Canada to be the deputy Insertion start head Insertion end of Insertion start Statistics Canada Insertion end .

Occupation du poste et mandat
Tenure
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(2)Le statisticien en chef occupe son poste à titre inamovible pour un mandat maximal de cinq ans, sous réserve de révocation par le gouverneur en conseil pour motif valable.

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(2)The Chief Statistician holds office for a term of not more than five years during good behaviour, but may be removed for cause by the Governor in Council.

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Reconduction du mandat
Reappointment
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(3)Son mandat peut être reconduit une seule fois pour une période maximale de cinq ans.

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(3)The Chief Statistician is eligible to be reappointed for an additional term of not more than five years.

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Intérim
Interim appointment
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(4)En cas d’absence ou d’empêchement du statisticien en chef ou de vacance de son poste, le gouverneur en conseil peut confier l’intérim à toute personne compétente pour un mandat maximal de six mois et fixer la rémunération et les indemnités auxquelles cette personne aura droit.

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(4)In the event of the absence or incapacity of the Chief Statistician, or if that office is vacant, the Governor in Council may appoint any qualified person to hold that office in the interim for a term not exceeding six months, and that person shall, while holding office, be paid the salary or other remuneration and expenses that may be fixed by the Governor in Council.

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Fonctions
Duties
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(5)Le statisticien en chef, en plus de toute autre fonction qui lui est conférée par toute autre disposition de la présente loi :

a)décide, uniquement en fonction des normes statistiques professionnelles qu’il juge indiquées, des méthodes et des procédures applicables à la mise en œuvre des programmes statistiques, en ce qui concerne :

(i)la collecte, la compilation, l’analyse, le dépouillement et la publication des renseignements statistiques produits ou à produire par Statistique Canada,

(ii)le contenu des communiqués et des publications statistiques diffusés par Statistique Canada,

(iii)le moment et les méthodes de diffusion des statistiques compilées par Statistique Canada;

b)donne des avis sur des sujets concernant les programmes statistiques des ministères et organismes fédéraux et confère avec eux à cette fin;

c)dirige les opérations de Statistique Canada et contrôle la gestion de son personnel.

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(5)The Chief Statistician shall, in addition to any other duties imposed on him or her under any other provision of this Act,

(a)decide, based strictly on professional statistical standards that he or she considers appropriate, the methods and procedures for carrying out statistical programs regarding

(i)the collection, compilation, analysis, abstraction and publication of statistical information that is produced or is to be produced by Statistics Canada,

(ii)the content of statistical releases and publications issued by Statistics Canada, and

(iii)the timing and methods of dissemination of statistics compiled by Statistics Canada;

(b)advise on matters pertaining to statistical programs of the departments and agencies of the Government of Canada, and confer with those departments and agencies to that end; and

(c)control the operations and staff of Statistics Canada.

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Rapport au ministre
Report to Minister

Insertion start (6) Insertion end Le statisticien en chef, à chaque exercice, présente au ministre un rapport sur les travaux de Statistique Canada pour l’exercice précédent; ce rapport est inclus dans le rapport annuel du ministre au Parlement mais sous forme distincte.

Insertion start (6) Insertion end In each fiscal year the Chief Statistician shall make a report to the Minister Insertion start on Insertion end the activities of Statistics Canada in the preceding fiscal year, and Insertion start that Insertion end report shall be included as a separate part Insertion start of Insertion end the Minister’s annual report to Parliament.

Directives sur les méthodes, procédures ou opérations
Directives on methods, procedures and operations
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4.‍1(1)Des directives sur les méthodes, procédures ou opérations peuvent être données au statisticien en chef, mais uniquement par décret du gouverneur en conseil, sur recommandation du ministre.

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4.‍1(1)Directives on any methods, procedures and operations may only be issued to the Chief Statistician by the Governor in Council, by order, on the recommendation of the Minister.

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Dépôt
Tabling
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(2)Le ministre fait déposer une copie du décret devant chaque chambre du Parlement dans les quinze jours suivant sa prise.

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(2)Within 15 days after the day on which an order is made, the Minister shall cause a copy of the order to be tabled in each House of Parliament.

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Communication au greffier
House not sitting
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(3)Il suffit, pour se conformer à l’obligation prévue au paragraphe (2), de communiquer la copie du décret dans le même délai au greffier de la chambre dans le cas où celle-ci ne siège pas.

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(3)If the House is not sitting, in order to comply with subsection (2), the order shall be sent to the Clerk of the House within 15 days after the day on which the order is made.

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Directives visant les programmes statistiques
Directives on statistical programs
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4.‍2(1)Le ministre peut donner des directives au statisticien en chef sur les programmes visant à recueillir, compiler, analyser, dépouiller et publier des statistiques sur tout ou partie des sujets visés à l’article 22.

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4.‍2(1)The Minister may issue directives to the Chief Statistician on the statistical programs that aim to collect, compile, analyse, abstract and publish statistics on all or any of the matters referred to in section 22.

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Publication des directives
Publication of directives
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(2)Le statisticien en chef peut exiger que les directives visées au paragraphe (1) soient formulées par écrit et rendues publiques avant de leur donner suite.

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(2)The Chief Statistician may require that any directive issued to him or her under subsection (1) be made in writing and made public before the Chief Statistician acts on it.

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3(1)Le paragraphe 5(1) de la même loi est remplacé par ce qui suit :

3(1)Subsection 5(1) of the Act is replaced by the following:

Employés temporaires

Temporary employees

5(1)Le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut employer, de la manière autorisée par la loi, les commissaires, recenseurs, agents ou autres personnes qui sont nécessaires à la collecte, pour Statistique Canada, des statistiques et des renseignements que Insertion start le ministre Insertion end estime utiles et d’intérêt public, concernant les activités commerciales, industrielles, financières, sociales, économiques et autres Insertion start que ce dernier Insertion end peut déterminer. Leurs fonctions sont celles que le Insertion start statisticien en chef Insertion end prescrit.

5(1)The Insertion start Chief Statistician Insertion end may employ, in the manner authorized by law, Insertion start any Insertion end commissioners, enumerators, agents or other persons Insertion start that Insertion end are necessary to collect for Statistics Canada Insertion start the Insertion end statistics and information Insertion start that Insertion end the Minister Insertion start considers Insertion end useful and in the public interest relating to Insertion start the Insertion end commercial, industrial, financial, social, economic and other activities Insertion start that Insertion end the Minister may determine. The duties of the commissioners, enumerators, agents or other persons shall be those duties prescribed by the Insertion start Chief Statistician Insertion end .

(2)Le paragraphe 5(3) de la même loi est remplacé par ce qui suit :

(2)Subsection 5(3) of the Act is replaced by the following:

Services contractuels
Contracted services

(3)Les personnes engagées à contrat pour Insertion start fournir Insertion end des services spéciaux au Insertion start statisticien en chef Insertion end en application de la présente loi, de même que les employés et les agents de ces personnes, sont réputés être des personnes employées en vertu de la présente loi pendant qu’ Insertion start ils fournissent Insertion end ces services.

(3)Any persons retained under contract to perform special services for the Insertion start Chief Statistician under Insertion end this Act and the employees and agents of those persons Insertion start are Insertion end , for the purposes of this Act, deemed to be persons employed under this Act while performing those services.

4Les paragraphes 6(2) à (4) de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

4Subsections 6(2) to 6(4) of the Act are replaced by the following:

Attestation
Attestation

(2)Le serment ou l’affirmation solennelle énoncés au paragraphe (1) sont prêtés devant la personne que le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut désigner, et rapportés et enregistrés de la manière que celui-ci peut prescrire.

(2)The oath or solemn affirmation set out in subsection (1) shall be taken before Insertion start the Insertion end person, and returned and recorded in Insertion start the Insertion end manner, Insertion start that Insertion end the Insertion start Chief Statistician may Insertion end direct.

Personnes morales parties à un contrat
Incorporated contractors

(3)Les dirigeants, notamment le premier dirigeant, ainsi que les employés et mandataires d’une personne morale retenue par contrat pour Insertion start fournir Insertion end pour le Insertion start statisticien en chef Insertion end des services spéciaux en application de la présente loi, avant d’exercer les fonctions que prévoit ce contrat, prêtent le serment, ou font l’affirmation solennelle, qui suit :

Je,  , jure (ou affirme) solennellement que j’exercerai fidèlement et honnêtement mes fonctions d’employé de (nom de la personne morale) en ce qui concerne les fonctions stipulées au (indiquer ici de quel contrat administratif il s’agit) en conformité avec les prescriptions de la Loi sur la statistique, ainsi que toutes règles et instructions établies sous son régime, et que je ne révélerai ni ne ferai connaître, sans y avoir été dûment autorisé(e), rien de ce qui parviendra à ma connaissance du fait de Insertion start ces fonctions Insertion end .

(3) Insertion start If Insertion end a person retained under contract to perform special services for the Insertion start Chief Statistician under Insertion end this Act is a Insertion start corporation Insertion end , Insertion start its Insertion end chief executive officer and Insertion start any of its Insertion end other officers, employees and agents Insertion start that Insertion end are used to perform the special services shall, before Insertion start fulfilling Insertion end any of the duties required under the contract, take and subscribe the following oath or solemn affirmation:

I,  , do solemnly swear (or affirm) that I will faithfully and honestly fulfil my duties as an employee of (name Insertion start of the corporation Insertion end ) in respect of my employment in carrying out (identify here contract with Insertion start Chief Statistician Insertion end ) in conformity with the requirements of the Statistics Act, and of all rules and instructions Insertion start under that Act Insertion end and that I will not without due authority disclose or make known any matter or thing that comes to my knowledge by reason of Insertion start this Insertion end employment.

Attestation
Attestation

(4)Le serment ou l’affirmation solennelle énoncés au paragraphe (3) sont prêtés devant la personne que le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut désigner, et rapportés et enregistrés de la manière que celui-ci peut prescrire.

(4)The oath or solemn affirmation set out in subsection (3) shall be taken before Insertion start the Insertion end person, and returned and recorded in Insertion start the Insertion end manner, Insertion start that Insertion end the Insertion start Chief Statistician Insertion end may direct.

5Les articles 7 à 9 de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

5Sections 7 to 9 of the Act are replaced by the following:

Règles, instructions et demandes de renseignements
Rules, instructions and requests for information

7 Insertion start (1) Insertion end Le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut prescrire les règles, Insertion start les Insertion end instructions et, Insertion start sous réserve du paragraphe 21(1), les demandes de renseignements Insertion end qu’il juge nécessaires pour les travaux et opérations de Statistique Canada, pour la collecte, la compilation et la publication des statistiques et autres renseignements et pour tout recensement autorisé par la présente loi.

7 Insertion start (1) Insertion end The Insertion start Chief Statistician Insertion end may prescribe Insertion start the Insertion end rules, instructions and, Insertion start subject to subsection 21(1), requests for information that he or she considers necessary Insertion end for conducting the work and business of Statistics Canada, the collecting, compiling and publishing of statistics and other information and the taking of any census authorized by this Act.

Précision
Clarification
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(2)Il est entendu que les règles, instructions et demandes de renseignements visées au paragraphe (1) ne sont pas des règlements pour l’application de la Loi sur les textes réglementaires.

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(2)For greater certainty, any rule, instruction or request for information prescribed under subsection (1) is not a regulation for the purposes of the Statutory Instruments Act.

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Caractère obligatoire ou facultatif
Mandatory or voluntary requests for information
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8(1)Le statisticien en chef décide du caractère obligatoire ou facultatif des demandes de renseignements, sauf en ce qui concerne le recensement de la population et le recensement agricole, dont le caractère est obligatoire.

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8(1)The Chief Statistician shall determine whether a request for information is mandatory or voluntary, with the exception of the census of population and census of agriculture, both of which are mandatory.

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Publication
Publication
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(2)Le statisticien en chef publie les demandes de renseignements à caractère obligatoire avant qu’elles ne soient faites.

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(2)The Chief Statistician shall publish any mandatory request for information before the request is made.

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Avis au ministre
Notification of Minister
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(3)Il avise le ministre de toute nouvelle demande de renseignements à caractère obligatoire au moins trente jours avant sa publication.

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(3)The Chief Statistician shall notify the Minister of any new mandatory request for information at least 30 days before the day on which it is published.

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Caractère facultatif — non-application de l’alinéa 31a)
Voluntary requests for information — paragraph 31(a) does not apply
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(4)L’alinéa 31a) ne s’applique pas à la personne à qui une demande de renseignements à caractère facultatif est faite.

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(4)Paragraph 31(a) does not apply to a person to whom a voluntary request for information is made.

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Conseil consultatif canadien de la statistique
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Canadian Statistics Advisory Council
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Constitution
Establishment
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8.‍1(1)Est constitué le Conseil consultatif canadien de la statistique, qui est chargé :

a)de rendre des avis au statisticien en chef et au ministre sur toute question que l’un ou l’autre porte à son attention et qui concerne la qualité générale du système statistique national, y compris la pertinence, l’exactitude, l’accessibilité et l’actualité de ses données, et de le faire de façon transparente;

b)de rendre public un rapport annuel sur l’état du système statistique national.

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8.‍1(1)An advisory council, to be known as the Canadian Statistics Advisory Council, is established

(a)to advise the Minister and Chief Statistician in a transparent manner on any question that either of them has referred to the Council on the overall quality of the national statistical system, including the relevance, accuracy, accessibility and timeliness of its data; and

(b)to make public an annual report on the state of the national statistical system.

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Membres
Membership
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(2)Le Conseil est formé, outre le statisticien en chef, d’au plus dix autres membres, dont le président, qui sont nommés à titre amovible par le gouverneur en conseil.

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(2)The Council is composed of, in addition to the Chief Statistician, not more than 10 other members appointed by the Governor in Council to hold office during pleasure, including one Chairperson.

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Membre d’office
Ex officio
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(3)Le statisticien en chef est membre d’office du Conseil.

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(3)The Chief Statistician is an ex officio member of the Council.

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Mandat du président
Tenure of Chairperson
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(4)Le président est nommé pour un mandat maximal de cinq ans et il peut être reconduit une seule fois dans ses fonctions pour un mandat de trois ans.

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(4)The Chairperson is appointed to a term of not more than five years and may be reappointed for an additional term of three years.

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Mandat des autres membres
Tenure of other members
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(5)Les autres membres sont nommés pour un mandat de trois ans. Tout membre peut être reconduit une seule fois dans ses fonctions pour la même période.

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(5)The other members are appointed to a term of three years and may be reappointed for an additional term of three years.

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Rémunération et frais
Remuneration and expenses
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(6)Les membres du Conseil nommés en vertu du paragraphe (2) reçoivent la rémunération fixée par le gouverneur en conseil et ont droit aux frais de déplacement et de séjour entraînés par l’accomplissement, hors du lieu de leur résidence habituelle, des fonctions qui leur sont confiées en application de la présente loi.

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(6)The members appointed under subsection (2) shall be paid the remuneration that is fixed by the Governor in Council and are entitled to be paid any reasonable travel and living expenses that are incurred while absent from their ordinary place of residence in the course of performing their duties under this Act.

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Statistique
Statistics
Absence de distinction
No discrimination

9(1)Ni le gouverneur en conseil ni le ministre Insertion start ni le statisticien en chef Insertion end ne peuvent, dans l’exercice des pouvoirs conférés par la présente loi, établir de distinction entre des particuliers ou des compagnies au préjudice d’un ou Insertion start de Insertion end plusieurs de ces particuliers ou compagnies.

9(1)The Governor in Council, the Minister Insertion start and the Chief Statistician Insertion end shall Insertion start not Insertion end , in the execution of the powers conferred by this Act, discriminate between individuals or companies to the prejudice of those individuals or companies.

Emploi de méthodes d’échantillonnage
Use of sampling methods

(2) Insertion start Malgré Insertion end les autres dispositions de la présente loi, le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut autoriser l’emploi de méthodes d’échantillonnage pour la collecte de statistiques.

(2) Insertion start Despite any other provision of Insertion end this Act, the Insertion start Chief Statistician Insertion end may authorize the use of sampling methods for the collection of statistics.

6L’article 13 de la version française de la même loi est remplacé par ce qui suit :

6Section 13 of the French version of the Act is replaced by the following:

Accès aux archives
Accès aux archives

13 Insertion start La Insertion end personne ayant la garde ou la charge de documents ou Insertion start d’ Insertion end archives Insertion start qui sont Insertion end conservés dans un ministère ou un bureau municipal Insertion start ou auprès d’ Insertion end une personne morale, Insertion start d’une Insertion end entreprise ou Insertion start d’une Insertion end organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements est tenue d’en permettre l’accès, à ces fins, à une personne autorisée par le statisticien en chef à obtenir ces renseignements ou cette aide pour Insertion start compléter Insertion end ou Insertion start corriger Insertion end ces renseignements.

13 Insertion start La Insertion end personne ayant la garde ou la charge de documents ou Insertion start d’ Insertion end archives Insertion start qui sont Insertion end conservés dans un ministère ou un bureau municipal Insertion start ou auprès d’ Insertion end une personne morale, Insertion start d’une Insertion end entreprise ou Insertion start d’une Insertion end organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements est tenue d’en permettre l’accès, à ces fins, à une personne autorisée par le statisticien en chef à obtenir ces renseignements ou cette aide pour Insertion start compléter Insertion end ou Insertion start corriger Insertion end ces renseignements.

7Les articles 14 et 15 de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

7Sections 14 and 15 of the Act are replaced by the following:

Preuve de nomination
Evidence of appointment

14 Insertion start Toute Insertion end lettre paraissant signée par le Insertion start statisticien en chef Insertion end ou une autre personne qui peut être autorisée à cette fin par Insertion start celui-ci Insertion end et portant avis de la nomination ou de la destitution d’une personne chargée d’exercer une fonction en vertu de la présente loi ou contenant des instructions adressées à une telle personne fait foi de cette nomination, de cette destitution ou de ces instructions et du fait que cette lettre a été signée et adressée ainsi qu’elle paraît l’être.

14Any letter purporting to be signed by the Chief Statistician or any person who may be authorized Insertion start to do so Insertion end by the Insertion start Chief Statistician Insertion end that gives notice of Insertion start an Insertion end appointment or removal of, or that sets Insertion start out Insertion end any instructions to, Insertion start a Insertion end person employed in the execution of any duty under this Act is evidence of the appointment, removal or instructions and that the letter was signed and addressed as it purports to be.

Présomption
Presumption

15 Insertion start Toute demande de renseignements Insertion end paraissant autorisée pour un recensement ou la collecte de statistiques ou autres renseignements et Insertion start présentée Insertion end comme Insertion start telle Insertion end par une personne chargée d’exercer une fonction en vertu de la présente loi est Insertion start présumée, sauf preuve contraire Insertion end , avoir été Insertion start faite Insertion end par l’autorité compétente.

15Any Insertion start request for information Insertion end purporting to be authorized for the taking of a census or the collection of statistics or other information Insertion start and presented Insertion end as Insertion start such Insertion end by Insertion start a Insertion end person employed in the execution of any duty under this Act Insertion start is Insertion end presumed, Insertion start in the absence of evidence to the contrary Insertion end , to have been Insertion start made Insertion end by the proper authority.

8(1)Les alinéas 17(1)a) et b) de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

8(1)Paragraphs 17(1)‍(a) and (b) of the Act are replaced by the following:

  • a)nul, si ce n’est une personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi et qui a été assermentée en vertu de l’article 6, ne peut être autorisé à prendre connaissance d’un relevé Insertion start ou de renseignements identificateurs obtenus Insertion end pour l’application de la présente loi;

  • b)aucune personne assermentée en vertu de l’article 6 ne peut révéler ni sciemment faire révéler, par quelque moyen que ce soit, des renseignements obtenus en vertu de la présente loi de telle manière qu’il soit possible, grâce à ces révélations, de rattacher à un particulier, à une entreprise ou à une organisation identifiables les Insertion start renseignements ainsi Insertion end obtenus qui les Insertion start concernent Insertion end exclusivement.

  • (a)no person, other than a person employed or deemed to be employed under this Act, and sworn under section 6, shall be permitted to examine any return Insertion start or identifying information obtained Insertion end for the purposes of this Act; and

  • (b)no person who has been sworn under section 6 shall disclose or knowingly cause to be disclosed, by any means, any information obtained under this Act in a manner that it is possible from the disclosure to relate the Insertion start information Insertion end obtained to any identifiable individual person, business or organization.

1992, ch. 1, art. 131

1992, c. 1, s. 131

(2)Le passage du paragraphe 17(2) de la version française de la même loi précédant l’alinéa a) est remplacé par ce qui suit :

(2)The portion of subsection 17(2) of the French version of the Act before paragraph (a) is replaced by the following:

Exception à l’interdiction
Exception à l’interdiction

(2)Le statisticien en chef peut, par Insertion start ordre Insertion end , autoriser la révélation des renseignements suivants :

(2)Le statisticien en chef peut, par Insertion start ordre Insertion end , autoriser la révélation des renseignements suivants :

9Les paragraphes 18(1) et (2) de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

9Subsections 18(1) and (2) of the Act are replaced by the following:

Renseignements protégés — non-admissibilité en preuve
Privileged information — inadmissibility as evidence

18(1)Sauf dans des poursuites engagées en vertu de la présente loi, tout relevé Insertion start et tout renseignement identificateur Insertion end transmis à Statistique Canada en application de la présente loi et toute copie du relevé se trouvant en la possession de l’intéressé sont protégés et ne peuvent servir de preuve dans aucune procédure quelle qu’elle soit.

18(1)Except for the purposes of a prosecution under this Act, any return Insertion start and any identifying information provided Insertion end to Statistics Canada Insertion start under Insertion end this Act and any copy of Insertion start a Insertion end return in the possession of Insertion start a Insertion end respondent is privileged and shall not be used as evidence in any proceedings.

Renseignements protégés — personne assermentée
Privileged information — person sworn

(2)Aucune personne assermentée en vertu de l’article 6 ne peut être requise, par ordonnance d’un tribunal ou d’un autre organisme, dans quelque procédure que ce soit, de produire un relevé Insertion start ou des renseignements identificateurs Insertion end obtenus dans le cadre de l’application de la présente loi ni de faire une déposition orale ayant trait à des renseignements Insertion start ainsi Insertion end obtenus.

(2) Insertion start A Insertion end person sworn under section 6 shall Insertion start not Insertion end , by an order of any court, tribunal or other body, be required in any proceedings to give oral testimony with respect to information obtained in the course of administering this Act or to produce any return Insertion start or identifying information Insertion end obtained.

2005, ch. 31, art. 1

2005, c. 31, s. 1

10Les paragraphes 18.‍1(1) et (2) de la même loi sont remplacés par ce qui suit :

10Subsections 18.‍1(1) and (2) of the Act are replaced by the following:

Recensements — divulgation après quatre-vingt-douze ans
Census — disclosure after 92 years

18.‍1(1)Les articles 17 et 18 cessent de s’appliquer aux renseignements contenus dans les relevés de tout recensement de la population fait entre 1910 et 2005 Insertion start et aux renseignements contenus dans les relevés et aux renseignements identificateurs obtenus dans le cadre de tout recensement de la population fait en 2021 ou par la suite Insertion end quatre-vingt-douze ans après la tenue du recensement.

18.‍1(1)The information contained in the returns of each census of population taken between 1910 and 2005, Insertion start as well as the information contained in the returns and the identifying information obtained in each census of population taken in or after 2021 Insertion end , is no longer subject to sections 17 and 18 ninety-two years after the census is taken.

Recensements et enquête — divulgation avec consentement
Census and survey — disclosure with consent

(2)La même règle s’applique Insertion start aux renseignements contenus dans les relevés Insertion end de tout recensement de la population Insertion start fait Insertion end en 2006, Insertion start 2011 et 2016 et de l’Enquête nationale auprès des ménages faite en 2011 Insertion end , mais seulement si la personne visée par les renseignements consent, lors du recensement Insertion start ou de l’enquête, selon le cas Insertion end , à ce que ceux-ci cessent d’être protégés quatre-vingt-douze ans plus tard.

(2)The information contained in the returns of each census of population taken in 2006, Insertion start 2011 and 2016 and the 2011 National Household Survey Insertion end is no longer subject to sections 17 and 18 ninety-two years after the census Insertion start or survey Insertion end is taken, but only if the person to whom the information relates consents, at the time of the census Insertion start or survey Insertion end , to the release of the information ninety-two years later.

11Le passage de l’article 22 de la même loi qui précède l’alinéa a) est remplacé par ce qui suit :

11The portion of section 22 of the Act before paragraph (a) is replaced by the following:

Statistique générale
General statistics

22Sans pour autant restreindre les fonctions attribuées à Statistique Canada par l’article 3 ni porter atteinte à ses pouvoirs ou fonctions concernant des statistiques déterminées qui peuvent être par ailleurs autorisées ou exigées en vertu de la présente loi, le statisticien en chef doit recueillir, compiler, analyser, dépouiller et publier, en ce qui concerne le Canada, des statistiques sur tout ou partie des sujets suivants :

22Without limiting the duties of Statistics Canada under section 3 or affecting any of its powers or duties in respect of any specific statistics that may otherwise be authorized or required under this Act, the Chief Statistician shall collect, compile, analyse, abstract and publish statistics in relation to all or any of the following matters in Canada:

1988, ch. 65, art. 146

1988, c. 65, s. 146

12Le paragraphe 22.‍1(1) de la version française de la même loi est remplacé par ce qui suit :

12Subsection 22.‍1(1) of the French version of the Act is replaced by the following:

Système de codification des marchandises
Système de codification des marchandises

22.‍1(1)Le statisticien en chef établit un système de codification des marchandises importées ou exportées qui lui Insertion start permet Insertion end de recueillir, Insertion start de Insertion end compiler, Insertion start d’ Insertion end analyser, Insertion start de Insertion end dépouiller et Insertion start de Insertion end publier les statistiques concernant ces marchandises.

22.‍1(1)Le statisticien en chef établit un système de codification des marchandises importées ou exportées qui lui Insertion start permet Insertion end de recueillir, Insertion start de Insertion end compiler, Insertion start d’ Insertion end analyser, Insertion start de Insertion end dépouiller et Insertion start de Insertion end publier les statistiques concernant ces marchandises.

13L’article 23 de la même loi est remplacé par ce qui suit :

13Section 23 of the Act is replaced by the following:

Demande de renseignements par tout moyen
Request for information by any method
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23(1)Les demandes de renseignements prescrites en vertu de l’article 7 peuvent être faites par tout moyen autorisé par le statisticien en chef.

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23(1)The Insertion start requests for Insertion end information Insertion start prescribed Insertion end under Insertion start section 7 Insertion end may be Insertion start made by any method Insertion end authorized Insertion start by the Chief Statistician Insertion end .

Obligation de fournir les renseignements
Duty to provide information
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(2)La personne à qui une demande de renseignements à caractère obligatoire est faite est tenue de fournir à Statistique Canada les renseignements demandés, dûment certifiés exacts, au plus tard à la date prescrite à cet effet par le statisticien en chef et communiquée à la personne, ou dans le délai supplémentaire que le statisticien en chef peut accorder à sa discrétion.

End of inserted block

(2) Insertion start A Insertion end person to whom a Insertion start mandatory request for information Insertion end is Insertion start made Insertion end shall Insertion start provide Insertion end the Insertion start information Insertion end to Statistics Canada, properly certified as accurate, not later than the time prescribed by the Insertion start Chief Statistician Insertion end and indicated Insertion start to Insertion end the Insertion start person Insertion end or not later than Insertion start the Insertion end extended time Insertion start that Insertion end may be allowed in the discretion of the Insertion start Chief Statistician Insertion end .

2005, ch. 10, al. 34(1)w)

2005, c. 10, par. 34(1)‍(w)

14Les articles 26 à 29 de la présente loi sont remplacés par ce qui suit :

14Sections 26 to 29 of the Act are replaced by the following:

Transmission par les tribunaux de statistiques criminelles
Courts to furnish criminal statistics

26Le greffier de tout tribunal pénal quel qu’il soit ou, à défaut de greffier, le juge ou autre fonctionnaire présidant ce tribunal transmet, aux dates, de la manière et Insertion start pour les Insertion end périodes que le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut fixer, les Insertion start renseignements demandés par Insertion end le ministre au sujet des affaires pénales dont ce tribunal a été saisi.

26The clerk of every court or tribunal administering criminal justice or, Insertion start if Insertion end there is no clerk, the judge or other functionary presiding over the court or tribunal shall, at Insertion start the Insertion end times, in Insertion start the Insertion end manner and Insertion start for the Insertion end periods Insertion start that Insertion end the Insertion start Chief Statistician Insertion end may Insertion start establish Insertion end , transmit the Insertion start information requested by the Insertion end Minister relating to the criminal business transacted in the court or tribunal.

Directeurs et shérifs
Wardens and sheriffs

27Le directeur de chaque pénitencier, de chaque maison de correction et le shérif de chaque comté, district ou autre circonscription transmettent, aux dates, de la manière et Insertion start pour les Insertion end périodes que le Insertion start statisticien en chef Insertion end peut fixer, les Insertion start renseignements demandés par Insertion end le ministre au sujet des prisonniers confiés à un pénitencier, Insertion start à Insertion end une maison de correction ou Insertion start à Insertion end une maison d’arrêt dont ils ont la charge ou qui est situé dans leur ressort.

27The warden of every penitentiary and reformatory and the sheriff of every county, district or other territorial division shall, at Insertion start the Insertion end times, in Insertion start the Insertion end manner and Insertion start for the Insertion end periods Insertion start that Insertion end the Insertion start Chief Statistician Insertion end may Insertion start establish Insertion end , transmit the Insertion start information requested by the Insertion end Minister relating to the prisoners committed to any penitentiary, reformatory or jail under Insertion start their Insertion end charge or within Insertion start their Insertion end jurisdiction.

Registres
Records

28Toute personne qui est tenue de transmettre des Insertion start renseignements Insertion end mentionnés aux articles 26 ou 27 doit, au jour le jour, faire les inscriptions et tenir les registres de tous les renseignements servant à répondre Insertion start aux demandes de renseignements qui lui sont faites Insertion end .

28Every person who is required to transmit any Insertion start information Insertion end mentioned in section 26 or 27 shall from day to day make and keep entries and records of the particulars Insertion start used Insertion end to Insertion start respond to requests for information made to them Insertion end .

Pardons
Pardons

29Le ministre de la Sécurité publique et de la Protection civile Insertion start fait transmettre Insertion end au statisticien en chef, aux dates et pour les périodes que Insertion start celui-ci Insertion end peut fixer, les Insertion start renseignements demandés par Insertion end le ministre au sujet des cas où la prérogative de clémence a été exercée.

29The Minister of Public Safety and Emergency Preparedness shall cause to be Insertion start transmitted Insertion end to the Chief Statistician, at Insertion start the Insertion end times and Insertion start for the Insertion end periods Insertion start that Insertion end the Insertion start Chief Statistician Insertion end may Insertion start establish Insertion end , Insertion start the information requested by Insertion end the Minister relating to the cases in which the prerogative of mercy has been exercised.

15L’article 31 de la même loi est remplacé par ce qui suit :

15Section 31 of the Act is replaced by the following:

Renseignements faux ou illégaux
False or unlawful information

31Est coupable d’une infraction et passible, sur déclaration de culpabilité par procédure sommaire, d’une amende maximale de cinq cents dollars, quiconque, sans excuse légitime, Insertion start selon le cas Insertion end  :

a)refuse ou néglige, Insertion start à la suite d’une demande de renseignements faite en vertu de la présente loi Insertion end  :

Insertion start (i) Insertion end Insertion start Insertion end Insertion start soit Insertion end de fournir Insertion start les Insertion end renseignements Insertion start demandés dont il a connaissance Insertion end ou qu’il croit Insertion start connaître Insertion end ,

Insertion start (ii) Insertion end Insertion start Insertion end Insertion start soit Insertion end de les Insertion start fournir Insertion end au moment et de la manière fixés Insertion start par Insertion end application de la présente loi;

b)donne, sciemment, des renseignements faux ou trompeurs ou commet toute autre fraude sous le régime de la présente loi.

31Every person is guilty of an offence and liable on summary conviction to a fine Insertion start of Insertion end not Insertion start more than Insertion end $500 who, without lawful excuse,

(a)refuses or neglects, Insertion start following a request for information under this Act Insertion end ,

Insertion start (i) Insertion end to Insertion start provide Insertion end any Insertion start requested Insertion end information to the best of Insertion start their Insertion end knowledge and belief, Insertion start or Insertion end

Insertion start (ii) Insertion end Insertion start Insertion end Insertion start to provide Insertion end any Insertion start requested information Insertion end when and as required Insertion start under Insertion end this Act; or

(b)knowingly gives false or misleading information or practises any other deception Insertion start under this Act Insertion end .

16(1)Le passage de l’article 32 de la même loi précédant l’alinéa b) est remplacé par ce qui suit :

16(1)The portion of section 32 of the Act before paragraph (a) is replaced by the following:

Refus de permettre l’accès aux archives
Refusal to grant access to records

32Est coupable d’une infraction et passible, sur déclaration de culpabilité par procédure sommaire, d’une amende maximale de mille dollars, quiconque, selon le cas :

32Every person is guilty of an offence and liable on summary conviction to a fine Insertion start of Insertion end not Insertion start more than Insertion end $1,000

(2)L’alinéa 32a) de la version française de la même loi est remplacé par ce qui suit :

(2)Paragraph 32(a) of the French version of the Act is replaced by the following:

  • a)ayant la garde ou la charge de documents ou Insertion start d’ Insertion end archives Insertion start qui sont Insertion end conservés dans un ministère ou un bureau municipal Insertion start ou auprès d’ Insertion end une personne morale, Insertion start d’une Insertion end entreprise ou Insertion start d’une Insertion end organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements, refuse ou néglige d’en permettre l’accès à une personne autorisée à cet effet par le statisticien en chef;

  • a)ayant la garde ou la charge de documents ou Insertion start d’ Insertion end archives Insertion start qui sont Insertion end conservés dans un ministère ou un bureau municipal Insertion start ou auprès d’ Insertion end une personne morale, Insertion start d’une Insertion end entreprise ou Insertion start d’une Insertion end organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements, refuse ou néglige d’en permettre l’accès à une personne autorisée à cet effet par le statisticien en chef;

(3)Le passage de l’article 32 de la version anglaise de la même loi suivant l’alinéa a) est remplacé par ce qui suit :

(3)The portion of section 32 of the English version of the Act after paragraph (a) is replaced by the following:

  • (b)who otherwise in any way wilfully obstructs or seeks to obstruct any person employed in the execution of any duty under this Act.

  • (b)who otherwise in any way wilfully obstructs or seeks to obstruct any person employed in the execution of any duty under this Act.

17L’article 33 de la même loi est remplacé par ce qui suit :

17Section 33 of the Act is replaced by the following:

Exclusion de l’emprisonnement
No imprisonment
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32.‍1Par dérogation au paragraphe 787(1) du Code criminel, la personne reconnue coupable d’une infraction aux articles 31 ou 32 ne peut encourir d’emprisonnement pour cette infraction.

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32.‍1Despite subsection 787(1) of the Criminal Code, no imprisonment may be imposed as punishment for a conviction under section 31 or 32.

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Avis laissé à domicile
Leaving notice at house

33(1)Le fait qu’un recenseur, un agent ou une autre personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi a laissé dans une maison ou un logement ou que la poste y a livré Insertion start une demande de renseignements qui paraît établie Insertion end en application de la présente loi et qui contient un avis requérant Insertion start que les renseignements demandés soient fournis à Statistique Canada Insertion end , dans un délai déterminé Insertion start et de la manière indiquée Insertion end , par l’occupant de cette maison ou de ce logement ou, en son absence, par un autre membre de la famille, constitue, pour l’occupant, une injonction suffisante de Insertion start le faire Insertion end , bien que Insertion start celui-ci Insertion end ne soit pas nommément désigné dans l’avis, ou qu’il n’en ait pas reçu signification personnelle.

33(1)The leaving by an enumerator, agent or other person employed or deemed to be employed under this Act, or the delivery by the post office at any house, of any Insertion start request for information Insertion end purporting to be Insertion start made under Insertion end this Act Insertion start that includes Insertion end a notice requiring that Insertion start the information Insertion end be Insertion start provided in the manner specified and Insertion end within a stated time Insertion start to Statistics Canada Insertion end by the occupant of the house, or in Insertion start their Insertion end absence by some other member of the family, is, as against the occupant, a sufficient requirement to Insertion start provide the information even if Insertion end the occupant is not named in the notice Insertion start nor Insertion end personally served Insertion start with it Insertion end .

Avis laissé au bureau
Leaving notice at office

(2)Le fait qu’un recenseur, un agent ou une autre personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi a laissé au bureau ou autre lieu d’affaires d’une personne ou que la poste a livré à une personne ou à son agent Insertion start une demande de renseignements qui paraît établie Insertion end en application de la présente loi et qui contient un avis requérant Insertion start que les renseignements demandés soient fournis à Statistique Canada Insertion end dans un délai déterminé Insertion start et de la manière indiquée Insertion end , constitue, pour cette personne, une injonction suffisante de Insertion start le faire Insertion end .

(2)The leaving by an enumerator, agent or other person employed or deemed to be employed under this Act at the office or other place of business of any person, or the delivery by the post office to any person or Insertion start their Insertion end agent, of any Insertion start request for information Insertion end purporting to be Insertion start made under Insertion end this Act Insertion start that includes Insertion end a notice requiring that Insertion start the information Insertion end be Insertion start provided in the manner specified and Insertion end within a stated time Insertion start to Statistics Canada Insertion end is, as against the person, a sufficient requirement to Insertion start do Insertion end so.

Disposition transitoire

Transitional Provision

Statisticien en chef

Chief Statistician

18La personne qui occupe, à l’entrée en vigueur de la présente loi, la charge de statisticien en chef est maintenue en fonction et continue à occuper sa charge à titre amovible jusqu’à ce qu’une nomination à ce poste soit effectuée au titre du paragraphe 4(1) de la Loi sur la statistique, édicté par l’article 2 de la présente loi.

18The Chief Statistician holding office immediately before the coming into force of this Act shall continue to hold office during pleasure until an appointment is made under subsection 4(1) of the Statistics Act, as enacted by section 2 of this Act.

Published under authority of the Speaker of the House of Commons
Publié avec l’autorisation du président de la Chambre des communes



NOTES EXPLICATIVES

EXPLANATORY NOTES

Loi sur la statistique
Statistics Act
Article 1 : Nouveau.
Clause 1:New.
Article 2 : Texte de l’article 4 :
Clause 2:Existing text of section 4:

4(1)Le gouverneur en conseil peut nommer, à titre amovible, un haut fonctionnaire appelé le statisticien en chef du Canada. Celui-ci est le représentant du ministre pour l’application de la présente loi.

4(1)The Governor in Council may appoint an officer called the Chief Statistician of Canada to be the deputy of the Minister for the purposes of this Act and to hold office during pleasure.

(2)Sous la direction du ministre, le statisticien en chef :

  • a)donne des avis sur des sujets concernant les programmes statistiques des ministères et organismes fédéraux et confère avec eux à cette fin;

  • b)voit, en général, à l’application de la présente loi, dirige les opérations de Statistique Canada et contrôle la gestion de son personnel.

(2)The Chief Statistician shall, under the direction of the Minister,

  • (a)advise on matters pertaining to statistical programs of the departments and agencies of the Government of Canada, and confer with those departments and agencies to that end; and

  • (b)supervise generally the administration of this Act and control the operations and staff of Statistics Canada.

(3)Le statisticien en chef, à chaque exercice, présente au ministre un rapport sur les travaux de Statistique Canada pour l’exercice précédent; ce rapport est inclus dans le rapport annuel du ministre au Parlement mais sous forme distincte.

(3)In each fiscal year the Chief Statistician shall make a report to the Minister with regard to the activities of Statistics Canada in the preceding fiscal year, and the report made hereunder shall be included in the Minister’s annual report to Parliament as a separate part thereof.

Article 3 : (1)Texte du paragraphe 5(1) :
Clause 3: (1)Existing text of subsection 5(1):

5(1)Le ministre peut employer, de la manière autorisée par la loi, les commissaires, recenseurs, agents ou autres personnes qui sont nécessaires à la collecte, pour Statistique Canada, des statistiques et des renseignements qu’il estime utiles et d’intérêt public, concernant les activités commerciales, industrielles, financières, sociales, économiques et autres, qu’il peut déterminer. Leurs fonctions sont celles qu’il prescrit.

5(1)The Minister may employ, in the manner authorized by law, such commissioners, enumerators, agents or other persons as are necessary to collect for Statistics Canada such statistics and information as the Minister deems useful and in the public interest relating to such commercial, industrial, financial, social, economic and other activities as the Minister may determine, and the duties of the commissioners, enumerators, agents or other persons shall be those duties prescribed by the Minister.

(2)Texte du paragraphe 5(3) :
(2)Existing text of subsection 5(3):

(3)Les personnes engagées à contrat pour des services spéciaux au ministre en application de la présente loi, de même que les employés et les agents de ces personnes, sont réputés être des personnes employées en vertu de la présente loi pendant qu’elles rendent ces services.

(3)Any persons retained under contract to perform special services for the Minister pursuant to this Act and the employees and agents of those persons shall, for the purposes of this Act, be deemed to be persons employed under this Act while performing those services.

Article 4 : Texte des paragraphes 6(2) à (4) :
Clause 4:Existing text of subsections 6(2) to (4):

(2)Le serment ou l’affirmation solennelle énoncés au paragraphe (1) sont prêtés devant la personne que le ministre peut désigner, et rapportés et enregistrés de la manière que celui-ci peut prescrire.

(2)The oath or solemn affirmation set out in subsection (1) shall be taken before such person, and returned and recorded in such manner, as the Minister my direct.

(3)Les dirigeants, notamment le premier dirigeant, ainsi que les employés et mandataires d’une personne morale retenue par contrat pour accomplir pour le ministre des services spéciaux en application de la présente loi, avant d’exercer les fonctions que prévoit ce contrat, prêtent le serment, ou font l’affirmation solennelle, qui suit :

Je,  , jure (ou affirme) solennellement que j’exercerai fidèlement et honnêtement mes fonctions d’employé de (nom de la personne morale) en ce qui concerne les fonctions stipulées au (indiquer ici de quel contrat administratif il s’agit) en conformité avec les prescriptions de la Loi sur la statistique, ainsi que toutes règles et instructions établies sous son régime, et que je ne révélerai ni ne ferai connaître, sans y avoir été dûment autorisé(e), rien de ce qui parviendra à ma connaissance du fait de mon emploi.

(3)Where a person retained under contract to perform special services for the Minister pursuant to this Act is a body corporate, the chief executive officer thereof and such other officers, employees and agents thereof as are used to perform the special services shall, before entering on any of the duties required under the contract, take and subscribe the following oath or solemn affirmation:

I,  , do solemnly swear (or affirm) that I will faithfully and honestly fulfil my duties as an employee of (name body corporate) in respect of my employment in carrying out (identify here contract with Minister) in conformity with the requirements of the Statistics Act, and of all rules and instructions thereunder and that I will not without due authority in that behalf disclose or make known any matter or thing that comes to my knowledge by reason of my employment as described herein.

(4)Le serment ou l’affirmation solennelle énoncés au paragraphe (3) sont prêtés devant la personne que le ministre peut désigner, et rapportés et enregistrés de la manière que celui-ci peut prescrire.

(4)The oath or solemn affirmation set out in subsection (3) shall be taken before such person, and returned and recorded in such manner, as the Minister may direct.

Article 5 : Texte des articles 7 à 9 :
Clause 5:Existing text of sections 7 to 9:

7Le ministre peut, par arrêté, prescrire les règles, instructions, questionnaires et formules qu’il juge nécessaires pour les travaux et opérations de Statistique Canada, pour la collecte, la compilation et la publication des statistiques et autres renseignements et pour tout recensement autorisé par la présente loi.

7The Minister may, by order, prescribe such rules, instructions, schedules and forms as the Minister deems requisite for conducting the work and business of Statistics Canada, the collecting, compiling and publishing of statistics and other information and the taking of any census authorized by this Act.

8Le ministre peut, par arrêté, autoriser l’obtention, à des fins particulières autres que le recensement de la population ou le recensement agricole, de renseignements à titre volontaire, mais l’article 31 ne s’applique pas en cas de refus ou de négligence de fournir les renseignements ainsi demandés.

8The Minister may, by order, authorize the obtaining, for a particular purpose, of information, other than information for a census of population or agriculture, on a voluntary basis, but where such information is requested section 31 does not apply in respect of a refusal or neglect to furnish the information.

Statistique
Statistics

9(1)Ni le gouverneur en conseil ni le ministre ne peuvent, dans l’exercice des pouvoirs conférés par la présente loi, établir de distinction entre des particuliers ou des compagnies au préjudice d’un ou plusieurs de ces particuliers ou compagnies.

9(1)Neither the Governor in Council nor the Minister shall, in the execution of the powers conferred by this Act, discriminate between individuals or companies to the prejudice of those individuals or companies.

(2)Nonobstant les autres dispositions de la présente loi, le ministre peut autoriser l’emploi de méthodes d’échantillonnage pour la collecte de statistiques.

(2)Notwithstanding anything in this Act, the Minister may authorize the use of sampling methods for the collection of statistics.

Article 6 : Texte de l’article 13 :
Clause 6:Existing text of section 13:

13Une personne ayant la garde ou la charge de documents ou archives conservés dans un ministère ou dans un bureau municipal, une personne morale, entreprise ou organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements, est tenue d’en permettre l’accès, à ces fins, à une personne autorisée par le statisticien en chef à obtenir ces renseignements ou cette aide pour le complètement ou la correction de ces renseignements.

13A person having the custody or charge of any documents or records that are maintained in any department or in any municipal office, corporation, business or organization, from which information sought in respect of the objects of this Act can be obtained or that would aid in the completion or correction of that information, shall grant access thereto for those purposes to a person authorized by the Chief Statistician to obtain that information or aid in the completion or correction of that information.

Article 7 : Texte des articles 14 et 15 :
Clause 7:Existing text of sections 14 and 15:

14Une lettre paraissant signée par le ministre, le statisticien en chef ou une autre personne qui peut être autorisée à cette fin par le ministre et portant avis de la nomination ou de la destitution d’une personne chargée d’exercer une fonction en vertu de la présente loi ou contenant des instructions adressées à une telle personne, fait foi de cette nomination, de cette destitution ou de ces instructions et du fait que cette lettre a été signée et adressée ainsi qu’elle paraît l’être.

14Any letter purporting to be signed by the Minister, the Chief Statistician or any person who may be authorized by the Minister for such purpose, that gives notice of any appointment or removal of, or that sets forth any instructions to, any person employed in the execution of any duty under this Act is evidence of the appointment, removal or instructions, and that the letter was signed and addressed as it purports to be.

15Un document, sous forme manuscrite ou imprimée, paraissant être une formule dont l’utilisation est autorisée pour un recensement ou la collecte de statistiques ou autres renseignements, ou paraissant contenir des instructions qui s’y rapportent, et présenté par une personne chargée d’exercer une fonction en vertu de la présente loi comme étant cette formule ou comme contenant ces instructions, est présumé avoir été fourni par l’autorité compétente à la personne présentant ce document, et fait foi de toutes les instructions qui y sont contenues.

15Any document or paper, written or printed, purporting to be a form authorized for use in the taking of a census or the collection of statistics or other information, or purporting to set forth any instructions relating thereto, that is produced by any person employed in the execution of any duty under this Act as being that form or as setting forth those instructions, shall be presumed to have been supplied by the proper authority to the person so producing it, and is evidence of all instructions therein set forth.

Article 8 : (1)Texte du paragraphe 17(1) :
Clause 8: (1)Existing text of subsection 17(1):

17(1)Sous réserve des autres dispositions du présent article et sauf pour communiquer des renseignements conformément aux modalités des accords conclus en application des articles 11 ou 12 ou en cas de poursuites engagées en vertu de la présente loi :

  • a)nul, si ce n’est une personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi et qui a été assermentée en vertu de l’article 6, ne peut être autorisé à prendre connaissance d’un relevé fait pour l’application de la présente loi;

  • b)aucune personne qui a été assermentée en vertu de l’article 6 ne peut révéler ni sciemment faire révéler, par quelque moyen que ce soit, des renseignements obtenus en vertu de la présente loi de telle manière qu’il soit possible, grâce à ces révélations, de rattacher à un particulier, à une entreprise ou à une organisation identifiables les détails obtenus dans un relevé qui les concerne exclusivement.

17(1)Except for the purpose of communicating information in accordance with any conditions of an agreement made under section 11 or 12 and except for the purposes of a prosecution under this Act but subject to this section,

  • (a)no person, other than a person employed or deemed to be employed under this Act, and sworn under section 6, shall be permitted to examine any identifiable individual return made for the purposes of this Act; and

  • (b)no person who has been sworn under section 6 shall disclose or knowingly cause to be disclosed, by any means, any information obtained under this Act in such a manner that it is possible from the disclosure to relate the particulars obtained from any individual return to any identifiable individual person, business or organization.

(2)Texte du passage visé du paragraphe 17(2) :
(2)Relevant portion of subsection 17(2):

(2)Le statisticien en chef peut, par arrêté, autoriser la révélation des renseignements suivants :

(2)The Chief Statistician may, by order, authorize the following information to be disclosed:

Article 9 : Texte des paragraphes 18(1) et (2) :
Clause 9:Existing text of subsections 18(1) and (2):

18(1)Sauf dans des poursuites engagées en vertu de la présente loi, tout relevé transmis à Statistique Canada en application de la présente loi et toute copie du relevé se trouvant en la possession de l’intéressé, sont protégés et ne peuvent servir de preuve dans aucune procédure quelle qu’elle soit.

18(1)Except for the purposes of a prosecution under this Act, any return made to Statistics Canada pursuant to this Act and any copy of the return in the possession of the respondent is privileged and shall not be used as evidence in any proceedings whatever.

(2)Aucune personne assermentée en vertu de l’article 6 ne peut être requise, par ordonnance d’un tribunal ou d’un autre organisme, dans quelque procédure que ce soit, de faire une déposition orale ni de produire un relevé, un document ou des archives ayant trait à des renseignements obtenus dans le cadre de l’application de la présente loi.

(2)No person sworn under section 6 shall by an order of any court, tribunal or other body be required in any proceedings whatever to give oral testimony or to produce any return, document or record with respect to any information obtained in the course of administering this Act.

Article 10 : Texte des paragraphes 18.‍1(1) et (2) :
Clause 10:Existing text of subsections 18.‍1(1) and (2):

18.‍1(1)Les articles 17 et 18 cessent de s’appliquer aux renseignements contenus dans les relevés de tout recensement de la population fait entre 1910 et 2005 quatre-vingt-douze ans après la tenue du recensement.

18.‍1(1)The information contained in the returns of each census of population taken between 1910 and 2005 is no longer subject to sections 17 and 18 ninety-two years after the census is taken.

(2)La même règle s’applique à l’égard de tout recensement de la population fait en 2006 ou par la suite, mais seulement si la personne visée par les renseignements consent, lors du recensement, à ce que ceux-ci cessent d’être protégés quatre-vingt-douze ans plus tard.

(2)The information contained in the returns of each census of population taken in 2006 or later is no longer subject to sections 17 and 18 ninety-two years after the census is taken, but only if the person to whom the information relates consents, at the time of the census, to the release of the information ninety-two years later.

Article 11 : Texte du passage visé de l’article 22 :
Clause 11:Relevant portion of section 22:

22Sans pour autant restreindre les fonctions attribuées à Statistique Canada par l’article 3 ni porter atteinte à ses pouvoirs ou fonctions concernant des statistiques déterminées qui peuvent être par ailleurs autorisées ou exigées en vertu de la présente loi, le statisticien en chef doit, sous la direction du ministre, recueillir, compiler, analyser, dépouiller et publier, en ce qui concerne le Canada, des statistiques sur tout ou partie des sujets suivants :

22Without limiting the duties of Statistics Canada under section 3 or affecting any of its powers or duties in respect of any specific statistics that may otherwise be authorized or required under this Act, the Chief Statistician shall, under the direction of the Minister, collect, compile, analyse, abstract and publish statistics in relation to all or any of the following matters in Canada:

Article 12 : Texte du paragraphe 22.‍1(1) :
Clause 12:Existing text of subsection 22.‍1(1):

22.‍1(1)Le statisticien en chef établit un système de codification des marchandises importées ou exportées qui lui permette de recueillir, compiler, analyser, dépouiller et publier les statistiques concernant ces marchandises.

22.‍1(1)The Chief Statistician shall establish a coding system for goods imported into and exported from Canada to enable the Chief Statistician to collect, compile, analyse, abstract and publish statistics in relation to those goods.

Article 13 : Texte de l’article 23 :
Clause 13:Existing text of section 23:

23(1)Au lieu ou en plus d’utiliser les services d’agents ou d’employés pour la collecte de statistiques en vertu de la présente loi, le ministre peut prescrire qu’une formule soit envoyée à une personne de qui on cherche à obtenir des renseignements que la présente loi autorise à obtenir.

23(1)In lieu of or in addition to using agents or employees for the collection of statistics under this Act, the Minister may prescribe that a form be sent to a person from whom information authorized to be obtained under this Act is sought.

(2)Cette personne est tenue, sous réserve de l’article 8, de répondre aux questions qui sont posées et de retourner à Statistique Canada la formule avec les réponses, dûment certifiées exactes, au plus tard à la date prescrite à cet effet par le ministre et indiquée sur la formule ou dans le délai supplémentaire que le ministre peut accorder à sa discrétion.

(2)Subject to section 8, a person to whom a form is sent pursuant to subsection (1) shall answer the inquiries thereon and return the form and answers to Statistics Canada properly certified as accurate, not later than the time prescribed therefor by the Minister and indicated on the form or not later than such extended time as may be allowed in the discretion of the Minister.

Article 14 : Texte des articles 26 à 29 :
Clause 14:Existing text of sections 26 to 29:

26Le greffier de tout tribunal pénal quel qu’il soit ou, à défaut de greffier, le juge ou autre fonctionnaire présidant ce tribunal remplit et transmet, aux dates, de la manière et relativement aux périodes que le ministre peut fixer, les questionnaires qu’il reçoit au sujet des affaires pénales dont ce tribunal a été saisi.

26The clerk of every court or tribunal administering criminal justice or, where there is no clerk, the judge or other functionary presiding over the court or tribunal shall, at such times, in such manner and respecting such periods as the Minister may direct, fill in and transmit the schedules he receives relating to the criminal business transacted in the court or tribunal.

27Le directeur de chaque pénitencier, de chaque maison de correction et le shérif de chaque comté, district ou autre circonscription remplissent et transmettent, aux dates, de la manière et relativement aux périodes que le ministre peut fixer, les questionnaires qu’ils reçoivent au sujet des prisonniers confiés à un pénitencier, une maison de correction ou une maison d’arrêt dont ils ont la charge ou qui est situé dans leur ressort.

27The warden of every penitentiary and reformatory and the sheriff of every county, district or other territorial division shall, at such times, in such manner and respecting such periods as the Minister may direct, fill in and transmit the schedules he receives relating to the prisoners committed to any penitentiary, reformatory or jail under his charge or within his jurisdiction.

28Toute personne qui est tenue de transmettre des questionnaires mentionnés aux articles 26 ou 27 doit, au jour le jour, faire les inscriptions et tenir les registres de tous les renseignements servant à répondre à ces questionnaires.

28Every person who is required to transmit any schedules mentioned in section 26 or 27 shall from day to day make and keep entries and records of the particulars to be comprised in those schedules.

29Le ministre de la Sécurité publique et de la Protection civile fait remplir et transmet au statisticien en chef, aux dates et pour les périodes que le ministre peut fixer, les questionnaires que ce dernier peut prescrire au sujet des cas où la prérogative de clémence a été exercée.

29The Minister of Public Safety and Emergency Preparedness shall cause to be filled in and transmitted to the Chief Statistician, at such times and respecting such periods as the Minister may direct, such schedules as the Minister may prescribe relating to the cases in which the prerogative of mercy has been exercised.

Article 15 :Texte de l’article 31 :
Clause 15:Existing text of section 31:

31Est, pour chaque refus, négligence, fausse déclaration ou fraude, coupable d’une infraction et passible, sur déclaration de culpabilité par procédure sommaire, d’une amende maximale de cinq cents dollars et d’un emprisonnement maximal de trois mois, ou de l’une de ces peines, quiconque, sans excuse légitime :

  • a)soit refuse ou néglige de répondre, ou donne volontairement une réponse fausse, à une question indispensable à l’obtention de renseignements recherchés dans le cadre de la présente loi ou se rapportant à ces renseignements, et qui lui est posée par une personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi;

  • b)soit refuse ou néglige de fournir des renseignements ou de remplir au mieux, d’après ce qu’il sait ou croit savoir, un questionnaire ou une formule qu’il a été requis de remplir, et de les transmettre au moment et de la manière fixés en application de la présente loi, ou sciemment donne des renseignements faux ou trompeurs ou commet toute autre fraude sous le régime de la présente loi.

31Every person who, without lawful excuse,

  • (a)refuses or neglects to answer, or wilfully answers falsely, any question requisite for obtaining any information sought in respect of the objects of this Act or pertinent thereto that has been asked of him by any person employed or deemed to be employed under this Act, or

  • (b)refuses or neglects to furnish any information or to fill in to the best of his knowledge and belief any schedule or form that the person has been required to fill in, and to return the same when and as required of him pursuant to this Act, or knowingly gives false or misleading information or practises any other deception thereunder

is, for every refusal or neglect, or false answer or deception, guilty of an offence and liable on summary conviction to a fine not exceeding five hundred dollars or to imprisonment for a term not exceeding three months or to both.

Article 16 : (1) à (3)Texte de l’article 32 :
Clause 16: (1) to (3)Existing text of section 32:

32Est coupable d’une infraction et passible, sur déclaration de culpabilité par procédure sommaire, d’une amende maximale de mille dollars et d’un emprisonnement maximal de six mois, ou de l’une de ces peines, quiconque, selon le cas :

  • a)ayant la garde ou la charge de documents ou archives conservés dans un ministère ou dans un bureau municipal, une personne morale, entreprise ou organisation et dont on pourrait tirer des renseignements recherchés pour les objets de la présente loi ou qui aideraient à compléter ou à corriger ces renseignements, refuse ou néglige d’en permettre l’accès à une personne autorisée à cet effet par le statisticien en chef;

  • b)autrement, volontairement, fait obstacle ou cherche à faire obstacle d’une façon quelconque à une personne chargée d’exercer une fonction prévue par la présente loi.

32Every person

  • (a)who, having the custody or charge of any documents or records that are maintained in any department or in any municipal office, corporation, business or organization, from which information sought in respect of the objects of this Act can be obtained or that would aid in the completion or correction of the information, refuses or neglects to grant access to the information to any person authorized for the purpose by the Chief Statistician, or

  • (b)who otherwise in any way wilfully obstructs or seeks to obstruct any person employed in the execution of any duty under this Act

is guilty of an offence and liable on summary conviction to a fine not exceeding one thousand dollars or to imprisonment for a term not exceeding six months or to both.

Article 17 : Texte de l’article 33 :
Clause 17:Existing text of section 33:

33(1)Le fait qu’un recenseur, un agent ou une autre personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi a laissé dans une maison ou un logement ou que la poste y a livré un questionnaire ou une formule paraissant avoir été établi en application de la présente loi, et qui contient un avis requérant que le questionnaire ou la formule soit rempli et signé, dans un délai déterminé, par l’occupant de cette maison ou de ce logement, ou en son absence par un autre membre de la famille, constitue, pour l’occupant, une injonction suffisante de remplir et de signer le questionnaire ou la formule, bien que l’occupant ne soit pas nommément désigné dans l’avis, ou qu’il n’en ait pas reçu signification personnelle.

33(1)The leaving by an enumerator, agent or other person employed or deemed to be employed under this Act, or the delivery by the post office at any house of any schedule or form purporting to be issued pursuant to this Act, and having thereon a notice requiring that it be filled in and signed within a stated time by the occupant of the house, or in his absence by some other member of the family, is, as against the occupant, a sufficient requirement so to fill in and sign the schedule or form notwithstanding that the occupant is not named in the notice, or personally served therewith.

(2)Le fait qu’un recenseur, un agent ou une autre personne employée ou réputée être employée en vertu de la présente loi a laissé au bureau ou autre lieu d’affaires d’une personne ou que la poste a livré à une personne ou à son agent un questionnaire ou une formule paraissant établi en application de la présente loi, et qui contient un avis requérant que le questionnaire ou la formule soit rempli et signé dans un délai déterminé, constitue, pour cette personne, une injonction suffisante de remplir et de signer le questionnaire ou la formule, ainsi que de l’expédier par la poste, à Statistique Canada, dans un délai déterminé, si l’avis le requiert.

(2)The leaving by an enumerator, agent or other person employed or deemed to be employed under this Act, at the office or other place of business of any person or the delivery by the post office to any person or his agent, of any schedule or form purporting to be issued pursuant to this Act, and having thereon a notice requiring that it be filled in and signed within a stated time is, as against the person, a sufficient requirement so to fill in and sign the schedule or form, and if so required in the notice, to mail the schedule or form within a stated time to Statistics Canada.


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